Cartierul Tamisa

Cum stabilesti tema de proiectare pentru casa ta (IV)

Cum stabilesti tema de proiectare pentru casa ta (IV)Ați văzut, în articolele precedente, cam ce trebuie să faceți pentru a porni „cu dreptul” demersurile legate de proiectul viitoarei dvs. case. Lista elementelor de care trebuie să țineți cont nu este nici pe departe completă; ea depinde de foarte multi factori, obiectivi și/sau subiectivi, și diferă mult de la o lucrare la alta. Cu cât această listă va fi mai detaliată si vă va reprezenta mai bine, cu atât arhitectul va avea o bază de pornire mai corectă iar viitorul proiect va fi mai aproape de dorinţa dvs.

 

Sfatul meu este ca, în momentul în care considerați că ați atins toate chestiunile importante legate de „ce ar trebui să cuprindă” și „cum ar trebui să arate” viitoarea casă, să puneți totul pe hârtie, întocmind așa numita Temă de Proiectare. Acest document, semnat de dvs. și de arhitect, se constituie în Anexă la Contractul de Proiectare încheiatîntre dvs. și arhitect, și va sta la baza viitorului proiect.

 

După ce ați redactat Tema de Proiectare, singur sau împreună cu arhitectul dvs., acesta va fi în măsură să vă facă o dimensionare destul de precisă a viitoarei case. Acesta este momentul în care se poate discuta și despre aspectele financiare ale visului dvs.

 

În functie de experiența sa profesională, ținând cont de o mulțime de legi, norme și regulamente tehnice, pe baza unor prețuri medii de piață (sau prețuri ferme de executie, dacă aveți deja un constructor agreat) arhitectul va putea face o estimare de cantități de materiale și de costuri (exprimată printr-o sumă de valori/mp Sdesf.) a viitoarei dvs. case, chiar și fără să aibă o schiță a acesteia. În funcție de bugetul dvs. (mai țineți minte…(?), acela pe care vă spuneam la început că trebuie să-l stabiliți cât se poate de realist), acesta este momentul când puteți solicita elemente suplimentare (de obicei de finisaj) sau puteți reduce din cerințe, astfel încât să vă puteți încadraîn suma dorită. Țineți cont că, pe lângă costul efectiv al casei va trebui să achitați si valoarea proiectului, o mulțime de avize, taxa de autorizare, taxa de mediu… Dar despre acestea vom vorbi, pe rând, în articolele viitoare.

 

Avantajul redactării în formă scrisă a Temei de Proiectare constă, pe de o parte, în conștientizarea și structurarea logică a dorințelor dvs. și, pe de altă parte, în stabilirea clară a unor criterii de performanță la care arhitectul va trebui să răspundă pentru a vă satisface necesitățile. Îndeplinirea (sau neîndeplinirea) acestor criterii de performanță vă va da posibilitatea aprecierii corectitudinii proiectului pe care arhitectul îl va realiza pentru dvs.

 

Am fost întrebat de multi clienţi: „eu de unde știu că proiectul este bun ?”.

 

Răspunsul meu este următorul:

 

  • - din punctul de vedere al clientului: un proiect „bun” este proiectul care „arată bine” și, mai ales,răspunde cerințelor exprimate prin „Tema de Proiectare”.

 

  • - din punctul de vedere al profesionistului: un proiect „bun” este proiectul care răspunde „cel puțin” tuturor cerințelor din „Tema de Proiectare”, este corect tehnic, funcțional și stilistic, este bine executat, se încadrează și aduce un „plus de valoare” mediului pentru care a fost gândit.

 

  • - din punct de vedere formal:semnarea de către realizatori a oricărui proiect reprezintă asumarea responsabilității (morale, profesionale și legale)fiecărui proiectant de specialitate pentru partea sa de proiect și a arhitectului (ca Șef de Proiect și Coordonator al echipei de proiectare) pentru conceptul general și pentru întregul proiect tehnic. Mai mult, corectitudinea proiectului, încadrarea lui in normele tehnice și respectarea legislației specifice este certificată prin verificarea proiectului de către specialiști special acreditați (așa numiții „Verificatori de Proiect”), angajați de dvs., separat de proiectanți.

 

Conform legislației, orice proiect, pentru a fi complet și valid, trebuie semnat și ștampilat de către „Proiectanții de Specialitate” (pentru specialitățile contractate), de către „Arhitect” (pentru partea de concept și arhitectură, precum și în calitate de Șef de Proiect) și este verificat și stampilat (la exigențele specifice, prevăzute prin lege, în funcție de natura proiectului) de către „Verificatori Autorizați” (pentru încadrareaîn normele tehnice și legale). Toți acești profesioniști, prin semnarea proiectului, își dau girul lor profesional referitor la calitatea acestuia. Ceva similar există și pe partea de execuție a lucrărilor, dar despre asta vom vorbi la momentul potrivit.

 

Sursa foto: proiecte-locuinte.ro

 

arh. Gabi Tomescu

ANSAMBLURI REZIDENȚIALE
Dezvoltator Imobiliar
CLĂDIRI DE BIROURI